20 January 2020 08:54 | Gepubliceerd door Heebink | Categorie: Algemeen

Actueel nieuws:

De brexit komt snel dichterbij – Bent u al voorbereid op een NO DEAL Brexit?

Brexit

J. Heebink Logistic Services is goed voorbereid

Even een update betreffende de Brexit
Het Verenigd Koninkrijk wil de Europese Unie verlaten op 31 Januari 2020. Het Verenigd Koninkrijk en de Europese Unie bereikten op 17 oktober 2019 een akkoord over de voorwaarden voor het vertrek uit de EU en een overgangsperiode.

Door de verkiezingsoverwinning van de Britse premier Boris Johnson op 12 december lijkt de goedkeuring van het akkoord door het Britse parlement waarschijnlijk. Op 9 januari heeft het Britse Lagerhuis in ruime meerderheid met het akkoord ingestemd. In de komende weken behandelt het Britse Hogerhuis het akkoord. Zodra het akkoord door het hele Britse parlement is goedgekeurd, zal het Europees Parlement er eind januari ook over stemmen.

Overgangsfase bij goedkeuring akkoord
Als het Britse parlement en het Europese Parlement instemmen met het Brexit akkoord, treedt het VK per 31 januari 2020 uit de EU. De Brexit is daarmee een feit. Vanaf dat moment gaat een overgangsfase in werking tot en met 31 december 2020. In deze periode blijven alle EU-regels en wetten voor het VK van kracht. Voor burgers en bedrijven verandert er vrijwel niets. Ze hebben dan meer tijd om zich voor te bereiden op de nieuwe afspraken die de EU en het VK gaan maken over hun toekomstige relatie na 31 december 2020.

Heeft u al uw goederencodes?

Bepaal goederencodes voor uw goederen. Dit is een 8 cijferige code die de douane wereldwijd gebruikt om goederen in te delen. In Nederland wordt voor invoer de 8 cijferige code uitgebreid met 2 extra cijfers. Dit is de TARIC code. Door goederencodes te vermelden in uw douaneaangifte weet de douane welke producten uw import of exportzending bevat. Ook weet de douane in het bestemmingsland door de goederencode hoeveel invoerrechten en andere invoerbelastingen zij moeten heffen. Wanneer u deze informatie bij de hand heeft kan Heebink uw zendingen inklaren en ervoor zorgen dat de goederen alsnog geïmporteerd en geëxporteerd kunnen worden van-naar de UK. Uw goederencodes vind u op de onderstaande website: https://tarief.douane.nl/arctictariff-public-web/#!/taric/nomenclature/sbt

Heeft u al uw EORI Nummer?

Indien u nog niet beschikt over een EORI Nummer kunt u deze alsnog aanvragen. Dit nummer is nodig voor de douane in-uitklaringen van uw goederen. Deze kunt u gratis aanvragen en het kost u slechts enkele minuten. Een EORI Nummer kunt u aanvragen op onderstaande website: https://bit.ly/2necV4S

WANNEER UW ANTWOORD OP ÉÉN VAN BOVENSTAANDE VRAGEN NEE IS, DAN DIENT U SNEL ACTIE TE ONDERNEMEN!

Vereiste documenten tbv het maken van de douaneaangifte

Kan uw expeditieafdeling een commerciële factuur leveren? Heeft u een factuur- en paklijst voor elke zending?

Heebink heeft onderstaande 10 punten nodig op de factuur/ paklijst om uw douane aangifte goed te verwerken:

  • Importeur
  • Exporteur
  • Goederenbeschrijving
  • Verpakkingsinformatie
  • Gewicht (bruto en netto)
  • Verkoopwaarde en Valuta
  • HS Codes(Goederencodes)
  • Incoterm
  • Land van Oorsprong
  • EORI Nummer

Heeft u vragen? Laat gerust weten via customs@heebink.nl of +31 (0)318 529 400.

Veelgestelde vragen over de Brexit

ᐅ Wat zijn goederencodes?

Dit is een 8 cijferige code die de douane wereldwijd gebruikt om goederen in te delen. In Nederland wordt voor invoer de 8 cijferige code uitgebreid met 2 extra cijfers. Dit is de TARIC Code. Door goederencodes te vermelden in uw douaneaangifte weet de douane welke producten uw import of exportzending bevat.

ᐅ Wat is een EORI nummer?

Dit nummer is nodig voor de douane in-uitklaringen van uw goederen. Deze kunt u gratis aanvragen en het kost u slechts enkele minuten. Een EORI nummer kunt u aanvragen op de website van de Belastingdienst.

ᐅ Welke documenten zijn nodig voor het maken van een douaneaangifte?

De douane heeft een factuur / paklijst nodig met de volgende informatie: Importeur, Exporteur, Goederenbeschrijving, Verpakkingsinformatie, Gewicht (Bruto en Netto), Verkoopwaarde en valuta, HS Codes(Goederencodes), Incoterm, Land van Oorsprong en EORI Nummer

ᐅ Kan Heebink mijn douaneformaliteiten afhandelen?

Jazeker, Heebink heeft medewerkers die gediplomeerd zijn in het afhandelen van de douane formaliteiten. Wel dient u zelf alle paklijsten / facturen af te geven voor een correcte afhandeling. Voor meer informatie kunt u mailen met customs@heebink.nl