26 oktober 2020 08:54 | Gepubliceerd door Heebink | Categorie: Algemeen

Huidige situatie Brexit

Bedrijven die goederen importeren in Engeland, hebben tot 31 december 2 mogelijkheden:

  1. Direct bij aankomst in Engeland kan men een invoeraangifte doen.
  2. Men kan de goederen vereenvoudigd inschrijven in de eigen administratie en dan kan men de aangifte op een later tijdstip doen maar binnen 6 maanden.

Door de 2e mogelijkheid is het zo dat er op dit moment nog nauwelijks vertragingen zijn aan de grenzen binnen Engeland.

Uitzonderingen hierop zijn

Voor levende dieren en hoog-risico landbouwgoederen, zoals planten en bomen moet er voor binnenkomst in Engeland een veterinair of een fytosanitair gezondheidscertificaat bij de goederen zitten. Dit certificaat wordt opgemaakt in het land waar de goederen vandaan komen, door een inspectiedienst zoals bijvoorbeeld de NVWA.

Situatie Brexit 1 januari 2022

Op deze datum gaat er wat veranderen, namelijk:

De 6 maanden regeling zoals hierboven genoemd is vervalt, dat wil zeggen dat vanaf 1 januari direct bij aankomst in Engeland de invoeraangifte gedaan moet worden, ook de afdrachten dienen direct plaats te vinden, zoals nu al vanuit Engeland naar Nederland gebeurd. En dat zal ongetwijfeld voor vertragingen gaan zorgen.

Toegang van lading tot de Britse havens gebeurt per 1 januari 2022 via het pre-lodgement of het temporary storage model. Elke haven maakt daarin eigen keuzes. De Nederlandse ferrymaatschappijen streven ernaar om in hun Britse aanloophavens een combinatie van beide modellen toe te passen

Situatie Brexit 1 juli 2022

Vanaf deze datum is er een gezondheidscertificaat nodig voor alle producten afkomstig of zijnde producten van dierlijke oorsprong. Ook zuivel, visserijproducten en eieren vallen onder deze regel. Voor groenten, fruit en snijbloemen geldt hetzelfde.

Als Nederlandse exporteur vraagt u het certificaat voorafgaand aan het vervoer digitaal aan bij de NVWA of voor specifieke producten bij een van de andere inspectiediensten. Dit doet u via e-CERTNL.

Ook gaat men de veterinaire en fytosanitaire lading fysiek aan de grens controleren / inspecteren. Ook dit zal ongetwijfeld voor behoorlijk wat vertragingen gaan zorgen.

Zoals al vaker het geval is geweest in de Brexit situatie kan er in de situatie wat wijzigen, of de genoemde data worden gewijzigd, wij houden u hiervan via onze website op de hoogte.

Wij kunnen u geheel ontzorgen wat betreft de douane afhandeling van en naar Engeland. Natuurlijk hebben we wel wat gegevens nodig van u. Welke gegevens we van u nodig hebben kunt u vinden als u onderstaande links aanklikt.

Brexit info: van UK naar NL

Brexit info: van NL naar UK

Veelgestelde vragen over de Brexit

ᐅ Wat zijn goederencodes?Dit is een 8 cijferige code die de douane wereldwijd gebruikt om goederen in te delen. In Nederland wordt voor invoer de 8 cijferige code uitgebreid met 2 extra cijfers. Dit is de TARIC Code. Door goederencodes te vermelden in uw douaneaangifte weet de douane welke producten uw import of exportzending bevat.

ᐅ Heeft u al uw goederencodes?Bepaal goederencodes voor uw goederen. Dit is een 8 cijferige code die de douane wereldwijd gebruikt om goederen in te delen. In Nederland wordt voor invoer de 8 cijferige code uitgebreid met 2 extra cijfers. Dit is de TARIC code. Door goederencodes te vermelden in uw douaneaangifte weet de douane welke producten uw import of exportzending bevat. Ook weet de douane in het bestemmingsland door de goederencode hoeveel invoerrechten en andere invoerbelastingen zij moeten heffen. Wanneer u deze informatie bij de hand heeft kan Heebink uw zendingen inklaren en ervoor zorgen dat de goederen alsnog geïmporteerd en geëxporteerd kunnen worden van-naar de UK. Uw goederencodes vind u op de onderstaande website: https://tarief.douane.nl/arctictariff-public-web/#!/taric/nomenclature/sbt

ᐅ Wat is een EORI nummer?Dit nummer is nodig voor de douane in-uitklaringen van uw goederen. Deze kunt u gratis aanvragen en het kost u slechts enkele minuten. Een EORI nummer kunt u aanvragen op de website van de Belastingdienst.

ᐅ Welke documenten zijn nodig voor het maken van een douaneaangifte?De douane heeft een factuur / paklijst nodig met de volgende informatie: Importeur, Exporteur, Goederenbeschrijving, Verpakkingsinformatie, Gewicht (Bruto en Netto), Verkoopwaarde en valuta, HS Codes(Goederencodes), Incoterm, Land van Oorsprong en EORI Nummer

ᐅ Kan Heebink mijn douaneformaliteiten afhandelen?Jazeker, Heebink heeft medewerkers die gediplomeerd zijn in het afhandelen van de douane formaliteiten. Wel dient u zelf alle paklijsten / facturen af te geven voor een correcte afhandeling. Voor meer informatie kunt u mailen met sales@heebink.nl