5 januari 2022 08:54 | Gepubliceerd door Heebink | Categorie: Algemeen

Situatie Brexit 1 januari 2022

Sinds 1 januari is het volgende veranderd:

De 6 maanden regeling die t/m 31 december 2021 van kracht was, is komen te vervallen, dat wil zeggen dat sinds 1 januari direct bij aankomst in Engeland de invoeraangifte gedaan moet worden, ook de afdrachten dienen direct plaats te vinden. En dit zal voor vertragingen zorgen.

Toegang van lading tot de Britse havens gebeurt sinds 1 januari 2022 via het pre-lodgement of het temporary storage model. Elke haven maakt daarin eigen keuzes. De Nederlandse ferrymaatschappijen streven ernaar om in hun Britse aanloophavens een combinatie van beide modellen toe te passen

Situatie Brexit 1 juli 2022

De door het Verenigd Koninkrijk aangekondigde nieuwe Brexit-controles per 1 juli 2022 zijn uitgesteld tot eind 2023. Op 28 april heeft minister Mr Jacob Rees-Mogg een statement afgegeven waarin meer informatie staat. Zie onderstaande link. In de herfst van 2022 komt de Britse regering met informatie over hoe de formaliteiten er uit gaan zien. Wacht dus even met de voorbereiding.

Meer info: https://lnkd.in/eKHAfWdS

Wij kunnen u geheel ontzorgen wat betreft de douane afhandeling van en naar Engeland. Natuurlijk hebben we wel wat gegevens nodig van u. Welke gegevens we van u nodig hebben kunt u vinden als u onderstaande links aanklikt.

Brexit info: van UK naar NL

Brexit info: van NL naar UK

Veelgestelde vragen over de Brexit

ᐅ Wat zijn goederencodes?Dit is een 8 cijferige code die de douane wereldwijd gebruikt om goederen in te delen. In Nederland wordt voor invoer de 8 cijferige code uitgebreid met 2 extra cijfers. Dit is de TARIC Code. Door goederencodes te vermelden in uw douaneaangifte weet de douane welke producten uw import of exportzending bevat.

ᐅ Heeft u al uw goederencodes?Bepaal goederencodes voor uw goederen. Dit is een 8 cijferige code die de douane wereldwijd gebruikt om goederen in te delen. In Nederland wordt voor invoer de 8 cijferige code uitgebreid met 2 extra cijfers. Dit is de TARIC code. Door goederencodes te vermelden in uw douaneaangifte weet de douane welke producten uw import of exportzending bevat. Ook weet de douane in het bestemmingsland door de goederencode hoeveel invoerrechten en andere invoerbelastingen zij moeten heffen. Wanneer u deze informatie bij de hand heeft kan Heebink uw zendingen inklaren en ervoor zorgen dat de goederen alsnog geïmporteerd en geëxporteerd kunnen worden van-naar de UK. Uw goederencodes vind u op de onderstaande website: https://tarief.douane.nl/arctictariff-public-web/#!/taric/nomenclature/sbt

ᐅ Wat is een EORI nummer?Dit nummer is nodig voor de douane in-uitklaringen van uw goederen. Deze kunt u gratis aanvragen en het kost u slechts enkele minuten. Een EORI nummer kunt u aanvragen op de website van de Belastingdienst.

ᐅ Welke documenten zijn nodig voor het maken van een douaneaangifte?De douane heeft een factuur / paklijst nodig met de volgende informatie: Importeur, Exporteur, Goederenbeschrijving, Verpakkingsinformatie, Gewicht (Bruto en Netto), Verkoopwaarde en valuta, HS Codes(Goederencodes), Incoterm, Land van Oorsprong en EORI Nummer

ᐅ Kan Heebink mijn douaneformaliteiten afhandelen?Jazeker, Heebink heeft medewerkers die gediplomeerd zijn in het afhandelen van de douane formaliteiten. Wel dient u zelf alle paklijsten / facturen af te geven voor een correcte afhandeling. Voor meer informatie kunt u mailen met sales@heebink.nl