20 January 2020 08:54 | Gepubliceerd door Heebink | Categorie: Algemeen

Actueel nieuws:

De brexit komt snel dichterbij – Bent u al voorbereid op een NO DEAL Brexit?

Brexit

J. Heebink Logistic Services is goed voorbereid

Even een update betreffende de Brexit
Het Verenigd Koninkrijk gaat de overgangsfase van de Brexit definitief niet verlengen. Dat heeft de Britse minister voor Kabinetszaken Michael Gove laten weten. Op 1 januari 2021 nemen ze de controle weer over en krijgen ze hun politieke en economische onafhankelijkheid weer terug. Aankomende maanden zullen er nog vele gesprekken volgen tussen de EU en de VK. Los van de uiteindelijke afspraken over de toekomstige relatie met het VK, zal er na 31 december 2020 sowieso sprake zijn van grensformaliteiten in het verkeer van en naar het VK.

Onderhandelingen in volle gang
Hoewel de twee partijen nu nog niet nader tot elkaar zijn gekomen, houden beide kanten hoop. Zo zei de Britse onderhandelaar dat het Verenigd Koninkrijk zich blijft inzetten voor een „succesvol resultaat.” Ook Barnier ziet nog mogelijkheden om tot een deal te komen. Een akkoord moet voor 31 oktober worden gesloten, omdat er minimaal twee maanden nodig zijn voor implementatie.

Een eerdere deadline is 1 juli. Voor die datum moet er een akkoord op tafel liggen. De EU-onderhandelaar gaf echter aan dat dit niet mogelijk zal zijn vanwege de impasse op dit gebied. Daarnaast moet voor 1 juli uitstel van de Brexit, die nu op 31 december gaat plaatsvinden, worden aangevraagd. De EU heeft aangegeven bereid te zijn een verlenging van maximaal twee jaar goed te keuren, maar premier Johnson blijft vasthouden aan de huidige Brexitdatum.

Heeft u al uw goederencodes?

Bepaal goederencodes voor uw goederen. Dit is een 8 cijferige code die de douane wereldwijd gebruikt om goederen in te delen. In Nederland wordt voor invoer de 8 cijferige code uitgebreid met 2 extra cijfers. Dit is de TARIC code. Door goederencodes te vermelden in uw douaneaangifte weet de douane welke producten uw import of exportzending bevat. Ook weet de douane in het bestemmingsland door de goederencode hoeveel invoerrechten en andere invoerbelastingen zij moeten heffen. Wanneer u deze informatie bij de hand heeft kan Heebink uw zendingen inklaren en ervoor zorgen dat de goederen alsnog geïmporteerd en geëxporteerd kunnen worden van-naar de UK. Uw goederencodes vind u op de onderstaande website: https://tarief.douane.nl/arctictariff-public-web/#!/taric/nomenclature/sbt

Heeft u al uw EORI Nummer?

Indien u nog niet beschikt over een EORI Nummer kunt u deze alsnog aanvragen. Dit nummer is nodig voor de douane in-uitklaringen van uw goederen. Deze kunt u gratis aanvragen en het kost u slechts enkele minuten. Een EORI Nummer kunt u aanvragen op onderstaande website: https://bit.ly/2necV4S

WANNEER UW ANTWOORD OP ÉÉN VAN BOVENSTAANDE VRAGEN NEE IS, DAN DIENT U SNEL ACTIE TE ONDERNEMEN!

Vereiste documenten tbv het maken van de douaneaangifte

Kan uw expeditieafdeling een commerciële factuur leveren? Heeft u een factuur- en paklijst voor elke zending?

Heebink heeft onderstaande 10 punten nodig op de factuur/ paklijst om uw douane aangifte goed te verwerken:

  • Importeur
  • Exporteur
  • Goederenbeschrijving
  • Verpakkingsinformatie
  • Gewicht (bruto en netto)
  • Verkoopwaarde en Valuta
  • HS Codes(Goederencodes)
  • Incoterm
  • Land van Oorsprong
  • EORI Nummer

Heeft u vragen? Laat gerust weten via customs@heebink.nl of +31 (0)318 529 400.

Veelgestelde vragen over de Brexit

ᐅ Wat zijn goederencodes?

Dit is een 8 cijferige code die de douane wereldwijd gebruikt om goederen in te delen. In Nederland wordt voor invoer de 8 cijferige code uitgebreid met 2 extra cijfers. Dit is de TARIC Code. Door goederencodes te vermelden in uw douaneaangifte weet de douane welke producten uw import of exportzending bevat.

ᐅ Wat is een EORI nummer?

Dit nummer is nodig voor de douane in-uitklaringen van uw goederen. Deze kunt u gratis aanvragen en het kost u slechts enkele minuten. Een EORI nummer kunt u aanvragen op de website van de Belastingdienst.

ᐅ Welke documenten zijn nodig voor het maken van een douaneaangifte?

De douane heeft een factuur / paklijst nodig met de volgende informatie: Importeur, Exporteur, Goederenbeschrijving, Verpakkingsinformatie, Gewicht (Bruto en Netto), Verkoopwaarde en valuta, HS Codes(Goederencodes), Incoterm, Land van Oorsprong en EORI Nummer

ᐅ Kan Heebink mijn douaneformaliteiten afhandelen?

Jazeker, Heebink heeft medewerkers die gediplomeerd zijn in het afhandelen van de douane formaliteiten. Wel dient u zelf alle paklijsten / facturen af te geven voor een correcte afhandeling. Voor meer informatie kunt u mailen met customs@heebink.nl