Benodigde informatie
Machtiging
Wij hebben een machtiging nodig voor het kunnen optreden als direct vertegenwoordiger voor zowel de exporteur als importeur. U dient daarom 2x het machtigingsformulier in te sturen voor de exporteur en importeur.
De machtiging voor de export vanuit Nederland moet getekend zijn door een tekenbevoegde persoon die ook op KvK staat..
Voor een in Nederland gevestigd bedrijf:
Kopie KVK-uittreksel bedrijf in NL
Wanneer u een machtiging afgeeft hebben wij ook nog een kopie KVK-uittreksel nodig van de exporteur.
Uw KVK-uittreksel moet aan de volgende voorwaarden voldoen:
-
- Recent, in ieder geval niet ouder dan 3 maanden.
- Dient uittreksel te zijn waarop de persoon die de machtiging D.R. ondertekend heeft met name op wordt genoemd.
- Heeft u een holding met daaraan verbonden B.V.’s? Dan ontvangen wij graag beide uittreksels.
- Heeft u geen recent uittreksel? Bedrijfsinformatie bestellen (kvk.nl)
Ook de importeur in Groot Brittannië moet ons machtigen voor het opmaken van het importdocument in Groot Brittannië.
Voor een in Groot Brittannië gevestigd bedrijf:
Engels: Bijlage
Dual Use
Dual Use wordt een steeds belangrijkere factor bij het importeren en exporteren van goederen over de wereld. Dual Use goederen zijn: producten voor tweeërlei gebruik, programmatuur en technologie die zowel voor civiele als voor militaire toepassingen kunnen worden gebruikt.
Aangezien Heebink niet de specifieke kennis heeft van de technische producten vragen wij van u als klant, dat als het Dual Use goederen zijn, om te onderzoeken of dit voor tweeërlei gebruik is en te verklaren aan Heebink, dat dit niet het geval is en het zonder vergunning geëxporteerd kan worden.
U kunt zien of het Dual Use goederen zijn, als exporteur in Nederland door de HS Code te checken op Home | Arctic-TARIFF (douane.nl) / nomenclatuur / Raadplegen via nomenclatuur dan kijkt u bij uitvoer, en dan vult u het land in waar de goederen naar toe gaan. Zie onderstaande afbeelding welke maatregel Dual Use betreft. Als deze goederen inderdaad Dual Use betreft, svp dan onderstaande bijlage downloaden, invullen en met de opdracht aan Heebink mee sturen. Mocht het voor Tweeërlei gebruik zijn, ontvangen wij graag de exportvergunning zodat wij dit in onze aangifte kunnen vermelden.
Downloads:
Verklaring Dual Use NL Nederlands (Bijlage)
Verklaring Dual Use NL Engels (Bijlage)
Informatie voor op de factuur voor export/import
Hieronder ziet u wat welke gegevens er minimaal op de factuur en/of paklijst moet staan, later op deze pagina worden de meeste punten specifiek benoemd. Wij hebben de factuur en paklijst nodig waarop ten minste de volgende informatie staat:
Importeur + EORI nummer
Exporteur + EORI nummer
Goederenbeschrijving en HS code
Verpakkingsinformatie en aantal colli
Gewicht per HS code (bruto en netto)
Verkoopwaarde en Valuta per HS code
Incoterms
Land van Oorsprong
Attest van Oorsprong
Op de factuur moet letterlijk deze regel staan als het goederen uit de EU betreft:
The exporter of the products covered by this document (REX Nummer)…
declares that, except where otherwise clearly indicated, these products are of (LAND VAN OORSPRONG INVULLEN) preferential origin .
……………………………………………………………………………………………………
(Place and date)
……………………………………………………………………………………………………
(Name of the exporter)
*De vakken die ingevuld moeten worden zijn Geel gearceerd
Een REX vergunning kunt u aanvragen bij de Nederlandse douane, zie bijgaande link om door te gaan naar de aanvraagpagina van de douane. Aanvraag Geregistreerde exporteur (belastingdienst.nl)
Om In aanmerking te komen voor een REX vergunning moet u aanvullende bewijslast aanleveren:
Koopt u de goederen in? Dan kan dit doormiddel van Preferentiële leveranciersverklaringen.
Produceert u zelf? Dan kan dit doormiddel van kostprijscalculaties.
Komt u er niet uit met het bewijslast? Dan kunt u contact opnemen met de Kamer van Koophandel afdeling exportdocumenten.
“Als goederen buiten de GB oorspronkelijk geproduceerd zijn hoeft er alleen maar te staan: Country of Origin bijvoorbeeld China.
In het geval dat producten buiten de GB geproduceerd zijn dienen er altijd invoerrechten betaald te worden, de hoogte van de invoerrechten is afhankelijk van de Goederencode”.
Heeft u vragen? Laat gerust weten via sales@heebink.nl of +31 (0)318 529 400.
Veelgestelde vragen over de Brexit
Wat zijn goederencodes?
Dit is een 8 cijferige code die de douane wereldwijd gebruikt om goederen in te delen. In Nederland wordt voor invoer de 8 cijferige code uitgebreid met 2 extra cijfers. Dit is de TARIC Code. Door goederencodes te vermelden in uw douaneaangifte weet de douane welke producten uw import of exportzending bevat.
Heeft u al uw goederencodes?
Bepaal goederencodes voor uw goederen. Dit is een 8 cijferige code die de douane wereldwijd gebruikt om goederen in te delen. In Nederland wordt voor invoer de 8 cijferige code uitgebreid met 2 extra cijfers. Dit is de TARIC code. Door goederencodes te vermelden in uw douaneaangifte weet de douane welke producten uw import of exportzending bevat. Ook weet de douane in het bestemmingsland door de goederencode hoeveel invoerrechten en andere invoerbelastingen zij moeten heffen. Wanneer u deze informatie bij de hand heeft kan Heebink uw zendingen inklaren en ervoor zorgen dat de goederen alsnog geïmporteerd en geëxporteerd kunnen worden van-naar de UK. Uw goederencodes vind u op de onderstaande website:
DouaneWat is een EORI nummer?
Dit nummer is nodig voor de douane in-uitklaringen van uw goederen. Deze kunt u gratis aanvragen en het kost u slechts enkele minuten. Een EORI nummer kunt u aanvragen op de website van de Belastingdienst.
Aanvragen EORI nummerWelke documenten zijn nodig voor het maken van een douaneaangifte?
De douane heeft een factuur / paklijst nodig met de volgende informatie: Importeur, Exporteur, Goederenbeschrijving, Verpakkingsinformatie, Gewicht (Bruto en Netto), Verkoopwaarde en valuta, HS Codes(Goederencodes), Incoterm, Land van Oorsprong en EORI Nummer
Kan Heebink mijn douaneformaliteiten afhandelen?
Jazeker, Heebink heeft medewerkers die gediplomeerd zijn in het afhandelen van de douane formaliteiten. Wel dient u zelf alle paklijsten / facturen af te geven voor een correcte afhandeling. Voor meer informatie kunt u mailen met sales@heebink.nl
Sales@heebink.nl